Fińskie powiedzenia mówią: „Z sauny może korzystać każdy, kto potrafi do niej dojść”, „Jeżeli choremu nie pomoże spirytus i sauna, to znaczy, że już nic mu pomóc nie może”.

Medycyna potwierdza pozytywny wpływ sauny na zdrowie. Ludzie korzystający z sauny 10-krotnie rzadziej chorują na grypę i przeziębienia. Kąpiele w saunie stabilizują krwioobieg: zwiększają ciśnienie u osób, które mają zbyt niskie, a obniżają je nadciśnieniowcom. Regularne korzystanie z sauny eliminuje bóle w kościach i stawach, ale także redukuje codzienny stres. Nie bez przyczyny sauna określana jest przez specjalistów „gorącą terapią dla ciała i… duszy”. Gorąca para oczyszcza i ujędrnia skórę. Według pewnego fińskiego dermatologa, „używające najlepszych kosmetyków cudzoziemki mają gorszą cerę od fińskich robotników, gdyż… nie chodzą do sauny”.

SAUNA SUCHA (FIŃSKA)

Warto wiedzieć, że...

przebywanie w saunie wpływa bardzo korzystnie na układ sercowo-naczyniowy, zwiększa się objętość wyrzutowa i pojemność minutowa serca, rozszerzają się naczynia krwionośne, zmniejsza się ciśnienie tętnicze, a zwiększa żylne. Wysoka temperatura prowadzi do wzmożonego ukrwienia mięśni szkieletowych, co bezpośrednio przekłada się na wzrost ich wydolności oraz przyspieszenie usuwania z mięśni kwaśnych metabolitów przemiany materii. Skraca się również okres zmęczenia i zwiększa wydolność całego organizmu. Podczas zabiegu zmniejsza się napięcie mięśni gładkich oskrzeli, co wpływa na zmniejszenie oporów oddechowych, zwiększeniu ulega jednocześnie pojemność życiowa i minutowa płuc.

(kobieta.onet.pl)

Nie wybieraj się do sauny, gdy...

dopadła cię już infekcja. Wprawdzie wysoka temperatura panująca w saunie podnosi ciepłotę ciała człowieka (a w takich warunkach ginie sporo chorobotwórczych bakterii i wirusów), a w dodatku wraz z potem pozbywamy się toksyn, jednak chwilowe osłabienie organizmu może narobić więcej szkód. Kto systematycznie (najlepiej raz w tygodniu) chodzi do sauny, może uniknąć przeziębienia. Kogo już dopadło, powinien pokonać je bezpiecznymi metodami, a dopiero po wyleczeniu wziąć się za hartowanie, by uniknąć nawrotu.

(zdrowie.gazeta.pl)

SAUNA PAROWA

Sauna parowa i łaźnia parowa to...

dwie różne rzeczy. Sauna parowa to drewniana konstrukcja z wyższą niż w saunie fińskiej wilgotnością (60-70%) i niższą temperaturą (50-60 st.C). Efekt taki uzyskiwany jest poprzez piec kombi, czyli z wbudowaną wytwornicą pary. Łaźnia parowa natomiast to szczelne pomieszczenie wyłożone np. mozaiką, w którym panuje temperatura 40-45 st.C i wilgotność ok. 100%. Para wytwarzana jest przez specjalny generator pary.

Aby optymalnie korzystać z...

wszystkich dobrodziejstw płynących z kąpieli parowych należy zaplanować je w cyklu 1-2 tygodniowo. Dla prawidłowego przebiegu zabiegu kluczowe jest wystrzeganie się od spożywania alkoholu oraz ciężkich posiłków, a także powstrzymanie się od forsownych ćwiczeń (zarówno przed jak i po saunie). Kąpiel w saunie to nie tylko sama faza siedzenia w gorącej parze, prawidłowo wykonany pełen cykl składa się z dwóch, trzech cykli, polegających na fazie nagrzania ciała, schłodzenia, a następnie wypoczynku.

(kobieta.onet.pl)

SAUNA NA PODCZERWIEŃ

Zasada działania

Energia podchodząca z promieni podczerwonych wytwarzanych w saunie Infra-Red jest taką samą energią, jaką wytwarza ludzkie ciało i można ją porównywać tylko z energią słoneczną. Przez głębokie wnikanie promieni w nasze ciało (dzięki płynom, które znajdują się w warstwach podskórnych promieniowanie może wnikać na głębokość 4-6 mm) w mięśniach i organach wewnętrznych powstaje efekt ogrzania, co z kolei intensyfikuje procesy profilaktyczno – lecznicze. Ogrzanie wewnętrzne powodowane promieniami podczerwieni nie wymaga wysokiej temperatury (do 50 stopni Celsjusza) i dlatego jest naturalnie przyswajalne przez człowieka.

Właściwości lecznicze

W przyjemnej i przyjaznej dla ludzkiego ciała temperaturze 40-50 stopni Celsjusza efekty przekraczają działanie tradycyjnej sauny, co jest istotne dla ludzi cierpiących na zaburzenia układu krążenia. W tym przypadku ogrzewanie wewnętrzne działa w sposób zbliżony do rekreacyjnego uprawiania sportu. Zalecane jest szczególnie dla osób w okresie rehabilitacji, osób starszych, osób dotkniętych drobnymi dolegliwościami, takimi jak: bóle mięśniowe, zwichnięcia, reumatyzm, cukrzyca, trądzik, artretyzm, dolegliwości żołądkowo – jelitowe. Poprzez głębokie wnikanie promieni podczerwonych w głąb tkanki zwiększa się intensywność wydzielania potu, a tym samym wypłukiwanie trucizn odkładających się w tkance tłuszczowej.

CZĘŚĆ RELAKSACYJNA

Wypoczynek

W przerwach pomiędzy kolejnymi pobytami w saunie możecie Państwo odpocząć na udostępnionych w tym celu leżakach, słuchając przy tym grającej w tle muzyki – również takiej, którą sami Państwo wybiorą.

Hartowanie ciała

Szczególną atrakcją naszej strefy saun jest specjalna balia z lodowatą wodą. Korzystanie z niej to wyśmienity sposób na hartowanie ciała – zwiększenie odporności gwarantowane!

Zdrowa woda

W strefie saun do Państwa dyspozycji pozostaje „źródełko” z wodą mineralną – siedmiostopniowy filtr molekularny wykorzystujący zjawisko odwróconej osmozy z trzystopniową filtracją wstępną i trzystopniową filtracją końcową z wkładem węglowym, mineralizującym i bioceramicznym.